Veiligheid op de rails betekent dat allerlei technische details naadloos op elkaar moeten worden afgestemd. Om ervoor te zorgen dat de trein een van de veiligste vervoersmiddelen ter wereld blijft, spelen ook ogenschijnlijk kleine zaken een belangrijke rol. Een voorbeeld is de keuze van het juiste speciale vet, dat ervoor zorgt dat wiellagers, tandkransen, buffers, wissels en seininrichtingen probleemloos blijven werken. “Extreem lange bedrijfstijden met maximale bedrijfszekerheid” luidt de strenge eis die verantwoordingsbewuste exploitanten van vervoersystemen op rails logischerwijs stellen aan dit belangrijke constructie-element. De smeermiddelenspecialist Rhenus Lub uit het Duitse Mönchengladbach heeft speciaal voor de uiterst veeleisende omstandigheden van spoorwegvervoer speciale hoogwaardige vetten ontwikkeld, die uitvoerig en grondig zijn getest en voor diverse toepassingen zijn goedgekeurd.

Zo overtuigde het hoogwaardige vet rhenus BAC 0 in een van de strengste smeermiddelentesten van Europa de vakmensen van de Duitse spoorwegen en werd het goedgekeurd voor het smeren van bufferschotels, bufferhulzen, buffervolgers en boutverbindingen. Dit innovatieve product kan betrouwbaar worden ingezet in een temperatuurbereik van -50 tot +100 graden Celsius en hecht zich onder alle weersomstandigheden optimaal aan de toepassingsplaats. Bovendien is het uitstekend bestand tegen zowel de enorme druk bij het rangeren als zijdelingse krachten.

De EP-hogetemperatuurvetten rhenus LKR 2 en rhenus LKJ 2 worden overal gebruikt waar zwaar belaste wentellagers op veilige wijze moeten functioneren. Door hun zeer werkzame samenstelling van additieven verlengen deze beide speciale smeermiddelen de bedrijfstijd van wielsetlagers – onder meer bij de Nederlandse Spoorwegen. Om ervoor te zorgen dat treinen op het juiste spoor blijven, zijn de speciale vetten rhenus LDU 02 GR en rhenus rhenus CBG 03 specifiek ontwikkeld voor het smeren van spoorkransen van wielsetlagers.

De lithiumvetten rhenus LSN 04 en rhenus LWN 04 voldoen aan de hoge eisen die spoorwegexploitanten stellen aan de smering van wissels. Deze beide hoogwaardige smeermiddelen zijn bestand tegen erosie, gemakkelijk biologisch afbreekbaar en UV-bestendig. Daardoor worden prestaties gecombineerd met milieuvriendelijkheid. Exploitanten van spoorwegen in heel Europa vertrouwen echter vooral op het enorme adhesievermogen van de speciale vetten van Rhenus Lub. Zelfs bij lage temperaturen hechten ze zich uitstekend aan de te smeren delen. Bovendien worden ze gekenmerkt door een uitmuntende smeerbaarheid, ook bij lage temperaturen. Ze kunnen daardoor ook in hartje winter zonder problemen met handspuiten of volledig automatische smeersystemen worden aangebracht. Deze eigenschappen van de hoogwaardige vetten moeten echter eerst uitvoerig worden getest. De testprocedure kan wel twee jaar duren. De smeermiddelen worden intensief getest in klimaatkamers, onder UV-licht en met langetermijnproeven onder praktijkomstandigheden. Daartoe beschikken de Duitse spoorwegen over gespecialiseerde testlabs voor smeervetten en -olie en over een zelf gebouwde testmachine voor wisselsmeermiddelen. Ook het fabricageproces bij de smeermiddelfabrikanten wordt tot in de kleinste puntjes onder de loep genomen. Pas daarna volgt de goedkeuring voor gebruik door de Duitse spoorwegen – althans voor twee jaar.

Echter vereist niet alleen de veiligheid, maar ook het comfort van de passagiers speciale smeermiddelen van topkwaliteit. Denk bijvoorbeeld aan de deuren van moderne treinen; deze moeten snel, gelijktijdig en fluisterstil worden geopend en gesloten. Ook wat dit betreft, rekenen de Duitse spoorwegen op hoogwaardige vetten uit Mönchengladbach. Het lithiumvet rhenus LZN 2 en de speciale vetten rhenus CGN 2 en rhenus CYN 15 overtuigden in de langetermijntest en worden gebruikt in treinen van de Duitse spoorwegen. Om ervoor te zorgen dat Rhenus Lub ook in toekomst aan de strenge voorwaarden van de spoorwegexploitanten kan voldoen, werkt de smeermiddelenspecialist continue aan het optimaliseren van zijn speciale smeervetten. “In een hoogwaardig vet worden, afhankelijk van de eisen, zeer uiteenlopende eigenschappen verenigd”, legt dr. Piotr Tkaczuk uit. “In onze moderne laboratoria streven wij ernaar onze producten steeds nog iets beter op de bijzonder eisen van railvoertuigen met hoge druk, hoge mechanische belasting, langdurige inzet en vervuiling tijdens het rijden af te stemmen.” Zodat ook in de toekomst geldt: ruim baan – met Rhenus Lub.