Rhenus Lub heeft een krachtige vloeistof zonder etiketteringsplicht ontwikkeld, waarvoor ook is afgezien van formaldehydedepots

Smeermiddelenfabrikant Rhenus Lub heeft de vloeistof FU 800 ontwikkeld, die naar eigen zeggen geen amines, boorzuur of formaldehydedepots bevat. Nu al zou het nieuwe product voldoen aan de hoogste arbo-gezondheidseisen en niet onder de etiketteringsplicht vallen.

“Al bij de ontwikkeling hebben wij consequent afgezien van alle bestanddelen die momenteel sterk ter discussie staan”, aldus dr. Hans-Jürgen Schlindwein, hoofd R&D koelsmeermiddelen bij Rhenus Lub. Volgens hem is Rhenus FU 800 het schoolvoorbeeld van een moderne koelvloeistof die alle positieve eigenschappen in zich verenigt en klaar is voor de toekomst in de verspanende industrie. Nader uitgewerkt houdt dat voor de smeermiddelenspecialisten van Rhenus Lub in dat ze bij het nieuwe product niet alleen consequent van amine- en boorzuurhoudende aanvullingen afzien, maar ook van een formaldehydedepot. Daarnaast is speciaal voor Rhenus FU 800 een nieuw emulgatorsysteem ontwikkeld dat minder schuimt en een goed terugspoelvermogen bezit.

De consequente selectie van bestanddelen heeft tot gevolg dat er voor Rhenus FU 800 geen etiketteringsplicht geldt. Voor gebruikers in de metaalverwerkende industrie een duidelijk voordeel, want sinds 1 juni 2015 moeten mengsels – en dus ook koelsmeermiddelen – worden geclassificeerd volgens het GHS en de CLP-verordening (resp. het Globally Harmonised System en de Verordening betreffende de indeling, etikettering en verpakking van stoffen en mengsels).

Volgens Rhenus Lub denken veel gebruikers nog altijd dat het gebruik van amines en boorzuur absoluut noodzakelijk is voor een effectief koelsmeermiddel. rhenus FU 800 weerlegt dit vooroordeel. In een groot aantal praktijktests heeft het koelsmeermiddel al voor de introductie op de markt bewezen dat het ten minste even effectief is als vloeistoffen die wel amines en boorzuur bevatten.

Bovendien hebben deze tests aangetoond dat de vloeistof universeel kan worden ingezet bij veeleisende verspaningswerkzaamheden, bijvoorbeeld in de luchtvaartindustrie, waar veel werkstukken uit het massieve materiaal moeten worden gefreesd – van grijs gietijzer en aluminium tot titaan. In grootschalige tests, die zijn uitgevoerd bij veertien klanten op achttien machines en installaties, is het nieuwe koelsmeermiddel nog niet tegen de grenzen van zijn kunnen aangelopen, laat het bedrijf weten.

www.rhenuslub.de