Koelsmeermiddel rhenus TU 43 P bewijst prestatievermogen bij moeilijk te verspanen materialen en is door een groot aantal bedrijven goedgekeurd voor toepassing in de luchtvaart

Vliegtuigfabrikanten en toeleveranciers van vliegtuigonderdelen weten dat het verspanen van in de vliegtuigbouw gebruikte hardvaste materialen allesbehalve gemakkelijk is. Van doorslaggevend belang is dat hierbij de juiste bewerkingsvloeistof wordt gebruikt. Met het speciale koelsmeermiddel rhenus TU 43 P heeft smeermiddelexpert Rhenus Lub een passende oplossing paraat. rhenus TU 43 P is door bekende fabrikanten als Airbus, Safran en Bombardier vrijgegeven voor de luchtvaart en zorgt voor een uitstekende onderdelenkwaliteit. Bovendien overtuigt dit speciale koelsmeermiddel door zijn goede gereedschapsstandtijden en maakt het een vlot verlopend en nog efficiënter verspaningsproces mogelijk. En het speelt niet alleen in de luchtvaart een voortrekkersrol, maar bewijst zich ook in een groot aantal andere branches met een vergelijkbaar scala aan materialen als een echt multi-talent.

Perfecte prestaties en efficiënte verspaning:
rhenus TU 43 P voorkomt vlekvorming op kwetsbare onderdelen. (bron: Adobe Stock, frog)

Cool blijven bij topprestaties: Kwaliteitsbewaking in de vliegtuigbouw

Vliegtuigelementen eisen het uiterste van gereedschapsmachines. Het voor een breed scala aan materialen ontwikkelde koelsmeermiddel rhenus TU 43 P gaat deze uitdaging aan. Als echt multi-talent helpt het gebruikers om een optimale verhouding te bereiken van standtijd, proceszekerheid en bewerkingstijd – speciaal afgestemd op het veeleisende proces van verspaning in de luchtvaart. Concreet betekent dit: het mogelijk maken van hoge snij- en transportsnelheden bij een tegelijkertijd optimale koeling en betere werkstukkwaliteit.

Illustratief voor het procesoptimaliserend vermogen van het speciale koelsmeermiddel is ook een voorbeeld uit de praktijk: “Bij het draaien van Inconel nam de standtijd van de gebruikte hardmetalen wisselplaten met 50 procent toe, waardoor de gereedschapskosten aanzienlijk konden worden verlaagd”, bevestigt Daniele Kleinmann, hoofd Productmanagement Koelsmeermiddelen bij Rhenus Lub. Een andere eigenschap die in hoge mate bijdraagt tot de efficiëntie van het speciale koelsmeermiddel is de lage navulconcentratie: waarden van minder dan 2 procent zijn in dit opzicht heel gebruikelijk. Ook profiteren gebruikers van de stabiele emulsiestandtijd van meer dan een jaar. Een belangrijke zekerheid voor toeleveranciers van de luchtvaartbranche zijn de vele vrijgaves van rhenus TU 43 P.

Een multi-talent onder de koelsmeermiddelen voor brancheoverkoepelende toepassingsgebieden

Behalve in de luchtvaart scoort rhenus TU 43 P ook in andere branches bij de procesoptimalisering – overal waar slijpen, draaien, boren, frezen of draadbewerking van staal, edelstaal, aluminium of titanium de uitdaging is. Zo optimaliseert rhenus TU 43 P verspaningswerkzaamheden in de automotive-. machinebouw- en staalbewerkingsbranche.

Goed om te weten: bij de formulering hebben de smeermiddelspecialisten van Rhenus Lub bewust gelet op milieubescherming en arbeidsveiligheid. “rhenus TU 43 P bevat geen bestanddelen die staan vermeld in de SVHC-lijst, is onschadelijk voor de huid en is dankzij de indeling in watergevarenklasse 1 gemakkelijk in het gebruik”, vat Jörg Kummerow, hoofd Globale Klantontwikkeling bij Rhenus Lub, samen. En dankzij het uitstekende spoelvermogen staat rhenus TU 43 P borg voor schone machines, gereedschappen en werkstukken, waardoor het reinigen minder tijd en geld kost.

Koelsmeermiddel TU 43 P – het gebruik in een oogopslag

  • Materialen: vooral aluminium zoals EN AW 7075, EN AW 6082, titanium en edelstaal
  • Toepassingsgebieden: bewerkingscentra, draai/-freescentra, draaimachines, slijpmachines
  • Gebruiksconcentratie: tussen 6 en 10%
  • Zeer geringe navulconcentratie tot minder dan 2% mogelijk
Artikel downloaden